(foto) Topul automobilelor rare produse în Uniunea Sovietică

Foto: automarket.ro
Uniunea Sovietică a produs o serie de maşini celebre în întreaga lume pentru faptul că simbolizau comunismul. Volga şi Lada sunt cele mai celebre dintre ele, dar Uniunea Sovietică a avut mult mai multe de oferit, informează
automarket.ro.
Mașinile ruseşti comuniste nu erau renumite pentru fiabilitatea lor. Calitatea era îndoilenică, majoritatea fiind bazate pe modele vechi produse iniţial în Europa de Vest sau America.
Lucrurile se complică şi mai mult după căderea comunismului şi desfinţarea Uniunii Sovietice. Multe mărci dispar, reapar, sau sunt reinventate. Ruşii sunt şi astăzi mari amatori de maşini, iar Uniunea Sovietică a fost leagănul în care s-au născut tot felul de automobile ciudate şi rare.
De la autovehicule militare prototip care nu au fost produse în serie până la automobile unicat construite artizanal. Mai jos veți putea vedea un top al automobilelor rare produse în URSS, realizat de automarket.ro.
1. GAZ 62
GAZ, sau Gorkovsky Avtomobilny Zavod este una dintre cele mai cunoscute mărci de automobile sovietice. În 1952, GAZ construia modelul 62, un automobil militar creat pentru a înlocui modelul Dodge 3/4 folosit de ruşi în timpul războiului.
2. ZIS-E134 model 1
În 1954 un grup restrâns de ingineri a primit sarcina să creeze un autovehicul militar cu tracţiune 8x8.
3. ZIS-E134 model 2
Ulterior, conceptul unui autovehicul militar cu tracţiune 8x8 a evoluat. A doua evoluţie a modelului E134 avea opt roţi dispuse pe întreaga lungime a caroseriei, transformându-se într-un sistem de tracţiune oarecum asemnător cu cel al vehiculelor cu şenile. În plus, noul vehicul avea capacităţi de automobil-amfibie.
4.ZIL E167
Modelul ZIL-E167 a fost construit în 1963. Era un autovehicul cu capacităţi off-road gândit pentru uzul pe suprafeţe acoperite cu zăpadă. Pe suprafeţe uscate putea atinge o viteză de 75 km/oră, în timp ce pe zăpadă putea rula doar 10 km/oră. Puterea era furnizată de două motoare de 118 CP, ambele amplasate în partea din spate a autovehiculului.
5.ZIL 49061
Un alt vehicul-amfibie cu trei axe construit de ruşi a fost ZIL 49061. De data această, modelul a fost produs în serie şi folosit de forţele militare.
6.ZIL-2906
ZIL-2906 este poate cel mai ciudat vehicul construit de ruşi. Are două spirale amplasate sub vehicul care îl ajută să înainteze pe suprafeţe dificile. A fost gândit pentru a fi folosit în mlaştini sau pe zăpadă. Viteza de înaintare era însă mult prea mică: 10 km/oră pe apă, 7 km/oră în mlaştină sau 10,5 km/oră pe zăpadă.
7. AXLK-2150
În 1973, AXKL-2150 a fost un SUV de dimensiuni mici. La fel ca multe alte proiecte din acea epocă, nu a trecut de stadiul de prototip, doar două exemplare fiind construite: unul cu hard top, altul cu caroserie deschisă.
8.VAZ-E2122
E-2122 are o poveste mai interesantă. A fost un SUV amfibiu capabil să părăsească uscatul şi să fie condus şi pe apă, ca o ambarcaţiune. Tracţiunea în apă era asigurată de roţi, dar viteza de top în modul amfibiu era doar de 5 km/oră.
9.ZIL-4102
ZIL-4102 ar fi trebuit să fie urmaşul celebrei limuzine ZIL, folosită atâţia ani de elita Partidului Comunist, o prezenţă nelipsită la defilările din Moscova.
10.NAMI-0284
Nami 0284 a fost prototipul unui automobil citadin rusesc. Un fel de Lăstun sovietic.
11. MAZ-2000 ‘Perestroika’
Maz Perestroika a fost proiectul pentru un camion modern cu motor şi cutie de viteze amplasate anterior punţii faţă. Camionul era gândit special pentru transportatorii din Uniunea Sovietică. Au fost construite mai multe prototipuri, dar proiectul nu a trecut de acest stadiu.
12.Pangolina
Este un automobil creat artizanal de către Aleksandr Kulygin. Caroseria a fost manufacturată din fibră de sticlă, iar designul pare inspirat de Lamborghini Countach.
13. "Jeep"
Ruşii au creat în 1972 această replică după cunoscutul Jeep. Pentru construcţia lui au fost folosite piesele de la multe alte modele off-road ruseşti, precum VAZ-2101, GAZ-21 sau UAZ-469.
14. Laura
Laura este alt exemplu de automobil sport rusesc creat artizanal. Doi ingineri din Leningrad şi-au dorit atât de mult un automobil, încât au decis să îl creeze singuri. Au construit două exemplare ale acestui model, botezat Laura. Se spune că maşina era capabilă să atingă 170 km/oră şi că avea chiar şi un computer de bord. Una dintre maşini este păstrată într-un muzeu, în timp ce al doilea exemplar a fost dezasamblat.
15.Yuna
Yuna este un alt model sport artizanal creat în Uniunea Sovietică. S-a născut din pasiunea pentru automobile a lui Yuri Algebraistov. De la construcţia ei, în 1982, a fost permanent îmbunătăţită şi upgradată. Este singurul automobil sport rusesc care există şi funcţionează în condiţii perfecte chiar şi astăzi.